Probiotica-berichten.

Uit: Gezondheidsnet.
15-6-2014 0-02-16Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën die de micro-organismen in je darmen in evenwicht houden.

Het maag- en darmstelsel bevat veel micro-organismen. Sommige daarvan zijn “goede” bacteriën, die het lichaam helpen bij het verteren en opnemen van voedsel en het tegen ziekten beschermen. Maar in je darmen bevinden zich ook “slechte” bacteriën, die darmklachten kunnen veroorzaken en een negatieve invloed op de spijsvertering hebben.

Helaas vermindert de hoeveelheid goede bacteriën in je lichaam bij een periode van stress of ziekte, of bij het gebruik van bepaalde medicijnen. Daardoor zijn de goede bacteriën niet langer in staat de groei van de slechte bacteriën in je lichaam, of in voedsel dat je tot je neemt, tegen te gaan. Wanneer deze organismen in aantal toenemen, kunnen zij oorzaak zijn van een opgeblazen gevoel, lucht in de buik, krampen en diarree. Die klachten kunnen de voedselopname beïnvloeden en daardoor wordt de kans op ziekte groter.

Tegenwoordig zijn er producten verkrijgbaar die diverse soorten “goede bacteriën”, of PROBIOTICA bevatten. Als je die supplementen inneemt, kunnen de micro-organismen in je darmen in gezond evenwicht blijven. Dit bevordert een goede spijsvertering en voorkomt darmklachten.

 

Darmproblemen op vakantie

In landen waar de hygiëne minder is dan bij ons, kun je ook als vakantieganger last krijgen van diarree. Besmetting met een bacterie, virus of parasiet is vaak de oorzaak van waterdunne ontlasting. Het gaat na een paar dagen vanzelf over, maar je moet wel opletten dat je niet uitdroogt. Drink extra, eet waar je zin in hebt en vul de verloren suikers en zouten aan.  Moet je uren reizen zonder wc in de buurt, dan zou je tijdelijk een ‘stopmiddel’ kunnen gebruiken.

Anderen krijgen juist steevast lichte of ernstige verstopping op vakantie. Hierbij spelen stress, een ander eetpatroon en minder bewegen een rol. Een andere omgeving en krappe, vieze wc’s met weinig privacy kunnen er daarnaast voor zorgen dat je darmen van slag raken. Vezelrijk eten, voldoende drinken en bewegen helpt. Met name drinken van (zuiver) water is belangrijk. Bij weinig drinken en het zweten vanwege temperaturen, wordt ontlasting droog, waardoor e.e.a. niet gemakkelijker wordt. Ga naar de wc zodra je aandrang voelt.
Een goede probiotica zou een goede hulp kunnen zijn. Het reinigt en herstelt de darmflora en zorgt over het algemeen voor een normale stoelgang. Het onderweg innemen van een poeder in wat lauw water kan een bezwaar zijn, maar uit voorzorg kan dit ingenomen worden voor de reis aanvangt.