Je voeding

Zaken die je gezondheid kunnen beïnvloeden   -  Je voeding:

Fruit met hartslagmeter! grootVoeding is een van de belangrijkste factoren die invloed heeft op onze gezondheid.
Wat krijgen wij binnen en is dat voldoende, te veel, te eenzijdig, prima in orde,  enz.?

Op een aantal uitzonderingen na bepalen wij zelf gelukkig wát wij eten. Het probleem is echter; wat zit daar in?
Krijgen we daarmee voldoende goede middelen binnen om gezond te blijven?
En met de goede middelen worden o.a. de vitaminen en mineralen bedoeld.
Voeding gaat nl. niet alleen om maagvulling die voldoende is tot de volgende maaltijd of alleen om datgene wat zo lekker is.
Wat minder eten kan voor velen belangrijk zijn, maar dat moet niet resulteren in minder vitaminen en mineralen.
In ons voedsel komen echter steeds minder van de goede stoffen voor, door vele oorzaken.

Goede voeding bestaat uiteraard nog steeds uit o.a. de gezonde groentes, fruit enz., maar de gezonde inhoud daarvan staat stevig onder druk.
Om dus meer vitaminen en mineralen binnen te krijgen, zouden we dus meer groenten en fruit moeten eten. Maar de hoeveelheid eten houdt een keer op.
In een sinaasappel zit 61 mg vitamine C.  Het advies van vitamine C – inname is 500 mg voor kinderen en 1000 mg voor volwassenen. Sinaasappels zijn lekker, maar om kinderen 8 sinaasappels en volwassenen 16 sinaasappels te laten eten lijkt toch vrijwel onhaalbaar. Ook de kosten spelen hierbij een rol.

Een goede oplossing is daarom simpelweg door aanvullingen via goede producten.  Veel mensen menen, dat het zo’n vaart niet loopt omdat men van die tekorten (nog) niets merkt.  Als men het echter wel merkt, is het wellicht te laat.  Dat is de moeilijke keuze die we moeten maken.

Voorkomen is beter dan genezen.
Dat is in alle gevallen zo, maar als het om je gezondheid gaat, vinden de meeste mensen  dat waarschijnlijk wel het belangrijkst.
Bij het voorkomen van ziektes en aandoeningen speelt uiteraard je voeding een belangrijke rol.
Wie goed op zijn voeding let, zal mogelijk in veel gevallen kunnen voorkomen dat hij of zij een aantal aandoeningen oploopt.
Uiteraard heeft het geen zin om illusies te koesteren: het eeuwig leven zal voorlopig onbereikbaar blijven.

Maar een gezonde voeding kan wel de doktersrekening helpen drukken en dat is in ieder geval mooi meegenomen. Bovendien kan het volgen van een gezondheidsdieet ook nog eens veel effectiever zijn dan een behandeling ondergaan, want wie ooit zwaar ziek is geweest loopt het risico om nooit meer helemaal de oude te worden.
Waar het eigenlijk op aankomt, is om de belangrijke voeding (lees: vitamines en mineralen) binnen te krijgen die de gezondheid op peil houden of verbeteren, maar die ons ook helpen om energie op te doen en een geluksgevoel te geven.

Wie denkt gezonde voeding te eten, moet zich bedenken, dat de huidige voeding niet meer is zoals het ooit was. Een voorbeeld is de achteruitgang van Vitamine C in groente.
Achteruitgang van Vitamine C in groenten volgens onderzoek van Consumentenbond in 2008.

VITAMINE C  PER ONS GROENTE
Vitamine C in mg per 100 gram groente. Volgens metingen Consumentenbond en Nevo.
                 
        2001 2006 verschil
Andijvie 4 0,1 - 97 %
Bloemkool 80 29 - 64 %
Broccoli 110 17,8 - 84 %
Champignon 5 4,4 - 12 %
IJsbergslag     3 0,1 - 96 %
Komkommer 10 0,1 - 99 %
Rode Paprika 150 155,4 + 3,6 %
Sla 10 0,2 - 98 %
Spercieboon     5 1 - 80 %
Spinazie (niet voor diepvries) 25 0,2 - 99 %
Tomaat 15 14,7 - 2 %
Ui 10 6,2 - 38 %
Winterpeen 2 0,1 - 95 %
Witlof 5 0 - 100%
 
16-apr-08          
Bron : Consumentenbond    

Uiteraard letten we niet dagelijks op de hoeveelheid vitaminen die wij binnen krijgen, maar mocht je daarin wel geïnteresseerd zijn, dan is de Vitaminetabel handig.