Vitamine D3

14-6-2014 21-54-06HAAL DE ZON BINNEN!
Vitamine D3 kan in het menselijk lichaam worden geproduceerd onder invloed van ultraviolet licht zoals dat van de zon, dus de “zonneschijn”vitamine

Belangrijk op het gebied van verbetering van opname van Calcium in botten, dus voor groei en behoud van stevige botten en tanden, heeft een gunstige invloed op de spierfunctie, het evenwicht en het  immuun-systeem, verbetert en zorgt voor een beter humeur.  Dit laatste herkent iedereen wel, b.v. als we in een lekker zonnetje zitten.

Vitamine D zit ook in voedsel, uitsluitend van dierlijke afkomst, zoals vette vis (wel de goede vetten nemen!) en in lagere gehaltes in vlees en eieren. Aan sommige voedingsproducten wordt wel eens vitamine D toegevoegd, maar daarover zijn onderzoeken niet altijd duidelijk.

Zonlicht is echter de belangrijkste bron voor vitamine D.
Maar zeker in bepaalde jaargetijden ontbreekt dit en zelfs in de zomer bevinden wij ons in Nederland in een klimaatzone met vaak (te) weinig zon om dit voldoende aan te maken.

Daarnaast hebben kinderen vanwege de groei dit (eventueel extra) nodig, oudere mensen bevinden zich vaak te weinig rechtstreeks in de zon, getinte mensen nemen dit heel slecht op vanwege de huidskleur, zwangere vrouwen hebben extra nodig en mensen met veel lichaam bedekkende kleding en mensen die weinig buiten komen, komen dus ook te weinig in aanraking met de zon. Vegetariërs en veganisten krijgen dus niets uit voeding en zouden alles van de zon moeten hebben.

Vitamine D helpt het Calcium vanuit de darm in het bloed op te nemen en vervolgens in de botten. Indien dit onvoldoende gebeurt, kan het ontstaan van Osteoporose (botontkalking) en/of Artrose (gewrichtsproblemen door dunner en zachter worden van het kraakbeen) een gevolg zijn. En ook het gebit kan dus sterk onder een tekort te lijden hebben.
Vitamine D beïnvloedt ook de spierfunctie, waardoor de kans op spierzwakte of spierkrampen afneemt. Het zorgt tevens voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico op vallen kleiner wordt en hierdoor is de kans op botbreuken dus ook verminderd.
Er zijn meerdere onderzoeken die aangetoond hebben, dat vitamine D het serotoninegehalte kan verbeteren. Een kan kan nl. leiden tot gevallen van depressie. Mensen met voldoende vitamine D zouden vaak minder depressieve gevoelens hebben. 

12-10-2013 19-01-46Het eenvoudigst en het leukst zou zijn om vitamine D3 dus op te doen in een heerlijk zonnetje, liefst in een mooi (sub)tropisch land, op een mooi strand.

Nu heeft niet iedereen die mogelijkheid om welke reden dan ook, maar er zit ook een keerzijde aan :
(Te) veel in de zon is niet aan te raden vanwege de risico’s op b.v. huidkanker.
Als je meent, dat de oplossing dáárvoor is om een goede zonnecrème op te smeren, dan blijkt weer dat daardoor de opname van vitamine D beduidend verminderd wordt!  Volgens endocrinoloog Michael Holick zelfs met 98%.

Eigenlijk is er dus maar 1 oplossing; opname van vitamine D3 als aanvulling op uw voeding.
Zomer en winter!

Goede werking is bewezen bij:
– Osteoperose en Artrose
– Kanker
– Hart- en vaatziekten
– Diabetes
– Multiple Sclerose
(info o.a. uit “Nieuw licht op Vitamine D van Dr. G.Schuitemaker)

Info Vitamine D3 in het kort:
- bij 99% van de mensen is een tekort.
- t.b.v. beenderen
- zorgt voor het Calciumniveau in bloed
- Musculaire ondersteuning
- Immuunsysteem ondersteunend
- D3 Kan NOOIT  te veel !
- zonnebaden 2 uur is 40.000 eenheden!  Helaas slaat dit niet op voor later “verbruik”
- voor botsterkte en botgezondheid
- werkt gunstig bij Parkinson
- is nuttig t.b.v. de Prostaat
- is zeer zinvol bij Pretnicongebruik. Pretnicon veroorzaakt botafbraak !!

Algemene informatie:
Gebruik: neem 1 capsule per dag tijdens of na de maaltijd. Overschrijdt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een uitgebalanceerd dieet. Een gezonde leefstijl en aan gevarieerd dieet is belangrijk om een goede gezondheid te behouden.
Bewaaradvies:
Donker, afgesloten, koel (15-25 graden C) en buiten bereik van kinderen.
Dit voedingssupplement is niet geschikt voor kinderen onder de 11 jaar.
De aanbevolen dosering voor volwassenen is 1 capsule per dag.
1 capsule bevat:
Microcrystalline cellulose (filler),  Gelatin,  Starch (corn),  Vitamin D3 (cholecalciferol in powder format) *RI 500% (1000 IU) 25.0 μg,   Magnesium stearate (vegetable) (anti-caking agent),  Water
*RI = Reference Intakes for adults

Behoud spierkracht met vitamine D.
Een goede vitamine D-status is van belang voor het behoud van de spierkracht.
De wetenschappers onderzochten de relatie tussen de vitamine D-concentratie en de spierkracht van armen en benen. Hierbij werd rekening gehouden met beïnvloedende factoren zoals geslacht,  leeftijd, BMI en fysieke activiteit. Aan de studie namen meer dan 400 gezonde, volwassen mannen en vrouwen deel.
Er bleek een significant verband te bestaan tussen de vitamine D-concentratie en de spierkracht in armen en benen na correctie voor de leeftijd en het geslacht. Wanneer ook andere beïnvloedende factoren in de analyse werden meegenomen bleek het verband sterker voor de armen dan voor de benen. De reden hiervoor is nog onbekend.
De onderzoekers concluderen dat er een directe relatie is tussen de vitamine D-status en de spierkracht.  zie hiervoor
Grimaldi AS, Parker BA, [..], Thompson PD. 25(OH) Vitamin D Is Associated with Greater Muscle Strength in Healthy Men and Women. Med Sci Sports Exerc 2013; 45(1):157-62

Voor uw bestelling van Vitamine D3